top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverlien

Eerste indruk van het labo


Al één weekje stage in het labo is voorbij. Wat is er allemaal gebeurd?

Maandag 12 februari was mijn eerste stagedag. Ik was wel een beetje nerveus om naar het labo te vertrekken. Om 8u kwam Dr. Du Plessis om mij met haar auto. Ze is zeer vriendelijk, ze vroeg hoe mijn weekend was en wou meer over mij te weten komen. De autorit duurde niet lang aangezien de universiteit maar 10 minuutjes wandelen is van Tuksdorp. Eénmaal op het lab aangekomen werd ik kort aan iedereen voorgesteld. Ook werd ik voorgesteld aan Dr. Germán Villamizar-Rodriguez. Ik kreeg een plaatsje bij hun en niet bij de studenten wat ik wel spijtig vond. Een hele dag lang moest ik artikels lezen over Listeria. Dit om de problematiek beter te begrijpen en om up to date te zijn welke onderzoeken tot nu toe gebeurd zijn en met welke resultaten. Ik vond dit een lastige dag, maar ik begrijp wel waarom ik al deze artikels moest lezen.

De volgende dag werd mij het protocol over hoe de DNA-extractie en bewaring gebeurd gegeven en mocht ik dit samen met Thalea (een studente van Kaapstad) nog eens opnieuw doen met voorbereide voedingsstalen. Ook werd ons uitgelegd waar alles te vinden is in het labo. Het eerste verschil dat ik waarnam is dat ze hier een verhittingsblok hebben en hier niet gebruik maken van een warmwaterbad. Ook gebruiken ze hier geen maatbekers om de vuile tips in te doen tijdens het pipetteren, maar een soort diepvrieszakje. In het labo vind je ook geen vuilbakken terug maar biohazarddozen.

De 3de dag werd mij nog eens kort het principe uitgelegd van de real-time PCR. De eerste dag had ik aangegeven dat ik dit niet zo goed begreep en op onze school meestal één iemand dit instelde voor heel de groep. Ze vonden het helemaal niet erg dat ik dit toegaf. Na de uitleg werd dit omgezet in praktijk, ik kreeg handige tips mee om de kans op fouten tijdens het pipetteren van de kleine volumes te verkleinen. De resterende tijd heb ik mij verdiept in de technieken en nog meer artikels zelf opgezocht om aan mijn introductie te kunnen schrijven.

De laatste 2 dagen van de werkweek heb ik oude rapporten gelezen om ideeën op te doen. Ook heb ik mijn introductie geschreven en feedback gevraagd aan een postgraduaat student. Ik heb deze week niet echt veel kunnen doen. De reden hiervoor is dat de Listeria outbreak hier in Zuid-Afrika de grootste outbreak in de historie is en elke dag de professor en de doctors aan het discussiëren zijn wat ik moet analyseren. De FDA (De Food and Drug Administration, agentschap van de federale overheid van de Verenigde Staten) zal zelf ook met ons meewerken. Ook was ik heel de week ziek, waarschijnlijk door het verschil in klimaat en de airco die hier elke dag aanstaat. Dr. Du Plessis is na de werkdag zelf mee geweest naar de apotheek om iets te halen. Ze zorgen hier echt wel goed voor je en zijn zo vriendelijk.

Ook heb ik sinds vandaag (19 februari) een plaatsje gekregen tussen de andere studenten om aan mijn bachelorproef te werken. Daar ben ik heel blij om, dit is veel leuker. Als ik vragen heb helpen ze me graag. Er wordt hier gelachen maar ook goed doorgewerkt. Ook heb ik eindelijk mijn aanrijkingsmedia voor Listeria (Fraser broth) kunnen maken en morgen start ik met het voorbereiden van de voedingsstalen (momenteel yoghurt, frozen veggies, …). Eindelijk kan ik echt starten in het labo en begint het werk. Benieuwd hoe dit zal verlopen.

|

74 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page