top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverlien

Het is redelijk stil geweest op mijn blog.

Deze week ben ik in het labo eindelijk met mijn eigen project gestart. De voorbije weken moest ik andere stalen analyseren. Dit omdat ze handen te kort kwamen en resultaten wouden hebben tegen dat de FDA naar hier komt. Dit snap ik en ik wou zeker helpen, maar dit was ook zeer verwarrend. Ik had geen idee als ik deze resultaten ook in mijn laboboek mocht noteren met als gevolg dat ik een beetje mijn laboboek liet hangen. Ik voel me nu meer op gemak en minder gefrustreerd in het labo. Wat moet ik juist doen? Ik moet voedingsproducten testen op Listeria en Salmonella. Deze week heb ik enkel via de cultuurmethode gewerkt. Dit houdt in: het laten groeien van de bacteriën in een aanrijkingsmedium en daarna enten op selectieve bodems. Veel kan ik niet over mijn onderzoek vertellen want het is “confidential”. Ook heb ik de voorbije week een presentatie over mezelf moeten geven in het labo. Achter deze presentatie heb ik het gevoel dat het nog leuker/gezelliger is in het labo. Nu weet iedereen wie ik ben en vragen ze ook dingen. Ook is het lachen als de studenten in het labo tegen mij in het Afrikaans praten. Ik begrijp ¾ van wat ze proberen te vertellen. Ik praat uiteraard dan terug in het Nederlands en dat zorgt wel soms voor grappige situaties. De voorbije 2 weken waren een drukke periode in het labo, rond de 500 stalen moesten geanalyseerd worden. Ik ben elke dag een uur vroeger zelf naar het lab geweest. Naast de drukke werkweken heb ik in het weekend ook van alles gedaan.

Ik ben in de voorbije 2 weken naar 2 marktjes geweest. De ene was dichtbij in Pretoria, de locatie was gezellig ingericht maar ik had er meer van verwacht. Ook wou ik niets kopen om te eten omdat we daarna nog onze traditionele braai op vrijdag houden. De field market waar ik dit weekend naar toe ben geweest lag in Johannesburg. Dit was eigenlijk een dagje relaxen, lekker eten om uit te proberen, lekkere cocktails, een man die live op zijn gitaar speelde en een heel mooi park. Op het gras lagen er paletten die men als tafeltjes kon gebruiken, ook waren er kussens en stoffen zakken die je kon nemen om op te zitten. De cinema is hier helemaal niet duur, 3 à 4 euro voor de film. Wel grappig is dat je de andere film hoort in jouw zaal als het even in de film stil is. Ook ben ik een dagje gaan shoppen met een paar meisjes in een super groot shoppingcenter. Het spijtige is dat hier de H&M en de Zara etc. bijna voor de helft duurder zijn dan in België. Dit had ik op voorhand niet verwacht. Sommige dingen zijn hier spotgoedkoop maar andere dingen zijn om van je stoel te vallen. Ik heb mij laten vangen en 100 g zalm gekocht voor maar liefst 8 euro. Ook ben ik eens langs geweest bij Glenn die in Onderstepoort verblijft. Dit was een ontspannen dagje, zonnebaden, wandelen met de honden die op zijn campus aanwezig zijn, zwemmen in een veel groter zwembad dan in mijn verblijf. Ook heb ik daar gewerkt voor school aangezien ik heel het weekend problemen had met de WIFI en mijn presentatie af moest krijgen. Zondag zijn we naar Pilanesberg geweest voor Jana haar verjaardag. Dit is een prachtig nationaal park die maar 7 euro ingang kost. Ook het huren van een auto is hier spotgoedkoop. Dit is een dag die mij lang zal bij blijven. We waren aan het rijden in een gehuurde auto en opeens komt een hele groep olifanten op ons af die niet echt blij waren met ons gezelschap. Er waren namelijk kleintjes bij en de eerste olifanten waren ook aan het flapperen met hun oren. We hebben dan maar vlug achteruitgereden en een andere route genomen. Was wel even een adrenalinekick. Het landschap daar is heel mooi, het is eigenlijk een krater van een vulkaan van vroeger wist mijn doctor in het lab te zeggen. We hebben dus heel veel olifanten gezien, aan het drinken en aan het spelen bij het water, nijlpaarden, giraffen, zebra’s, wild dogs, antilopen… wel hebben we jammer genoeg geen neushoorns, cheeta’s, luipaarden en leeuwen gezien. Misschien heb ik dit weekend meer kans om deze te kunnen spotten. Ik ga namelijk voor een lang weekend naar St Lucia met prachtige stranden en 2 nationale parken dichtbij. Ik kijk ernaar uit om te vertrekken maar vandaag eerst nog een dagje werken in het labo.






51 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page